Inslaapprobleem?

Hiermee wordt bedoeld dat het regelmatig langer dan een 30 minuten duurt voordat je inslaapt. Bij een inslaapprobleem spelen je gedachten voorafgaand aan het slapen gaan en je gedrag van de dag(maar vooral de avond) een belangrijke rol. De dag loopt over in de avond en de nacht, dus beïnvloeden ze elkaar. Wanneer je overdag en in de avond heel actief, gejaagd en druk bent, zult je langere tijd nodig hebben om in slaap te vallen. De rust in het hoofd keert dus bij een inslaapprobleem pas langzaam terug.

Daarbij komt, dat wanneer je in bed bent gaat liggen, er zoveel rust en tijd is om over van alles na te denken dat die gedachten je uit de slaap houden. Je blijft wakker liggen met een vol hoofd. Dit denkproces had eigenlijk al in de loop van de avond moeten plaatsvinden, tijdens het avondeten bijvoorbeeld. Je had de gedachtespinsels uren voor het slapen gaan al kunnen opruimen, dan was je hoofd leger geweest.

Welke aanpak werkt?

  • Je gaat je activiteiten niveau overdag behapbaar maken
  • Je gaat meer ontspannen zowel lichamelijk als geestelijk
  • Je gaat overdag voldoende goede pauzes te nemen
  • Je gaat beter met dwang en druk om
  • Je maakt aan het einde van de dag je hoofd leger maken
  • Je formuleert  opbouwende gedachten

Samen met je therapeut worden deze stappen structureel ingevoerd in je dagelijks leven.

Goed slapen en weer verkwikt weer wakker worden!

Erik Hekman Bedrijfsfysio en Oefentherapeut Erik Hekman
Neem contact op 0546-872234