doorslaapprobleem

Bij een doorslaapprobleem speelt  je eigen gedrag een grote rol. Je bent bijvoorbeeld prima instaat om vlot in slaap te vallen maar na 2 a 3 uurtjes ben je alweer wakker en denkt:”Oh jee, nu kan ik vast niet meer slapen!”Om die reden ga je uit bed om te plassen evt wat drinken en mogelijk televisie kijken en probeert je vervolgens weer in bed te gaan om te slapen. Voordat je gaat slapen kijk je nog op de klok en denk: “Ik hoop dat het nu wel gaat lukken”. Als je uiteindelijk weer in slaap valt verval je weer in de herhaling en wordt weer wakker. Wat je dus eigenlijk doet is dat wanneer je wakker wordt dat je “betekenis”geeft aan de wakkere momenten. Je zegt eigenlijk: Pas op, wees alert dat je wel weer gaat slapen. En net deze boodschap maakt je hersenen wakker. Zaak om dit proces te veranderen. Denk niet of aan onbenullige dingen.

Herman Finkers heeft dit mooi samengevat in een van zijn uitspraken: Henig an en rap wat! vertaling: Kalm aan en snel een beetje!

Wat werkt:

  • Je maakt van dit wakkere moment een onbenullig, onbelangrijk, nutteloos rust moment van.
  • Je kijkt dus niet op de klok hoe laat het is. De wekker laat je wel weten wanneer hij afgaat.
  • Je geeft bij jezelf aan dat het normaal is om even wakker te zijn.
  • Je houdt je lichaam in de slaap/rust stand door het licht niet aan te doen.
  • Je zorgt dat je lichaam rustig wordt/blijft
Erik Hekman Bedrijfsfysio en Oefentherapeut Erik Hekman
Neem contact op 0546-872234