Een slaapproblemen

Ben jij een van 1,5 miljoen Nederlanders die klachten heeft tgv slaaptekort?

Heb jij (blijvende) moeite met inslapen of doorslapen? Word je te vroeg wakker of combinaties hiervan? Heb je als gevolg van je slaapprobleem vermoeidheidsklachten, overmatige slaperigheid, concentratieproblemen, vergeetachtigheid, een kort lontje of leid je aan doemdenken en piekeren? Of merk je dat je gevoeliger wordt voor angsten, (chronische) pijnklachten,  depressies en dikker worden? De bovenstaande problemen kunnen opgelost of verminderd worden met slaap(oefen)therapie. Wilt u meer weten bel of kom voor  info 6 en/of 15 november op de informatie bijeenkomst. Deze wordt gehouden op het voormalige zorgaccent gebouw : De Zeearend 2 te Almelo. Aanmelden via erik@measuremens.nl. Wilt u meer weten over de avond kijk dan hier http://measuremens.nl/slaapprobleem/

Hoe ontstaat een slaapprobleem?

Meerdere omgevingsfactoren zoals geluid en  (vooral) blauw licht kunnen ons tijdens onze  slaap beïnvloeden.  Hierdoor kunnen irritatie en frustratie en allertheid door ontstaan. De mate hiervan is per persoon wisselend. Hierdoor is te verklaren dat niet iedereen daardoor een slaapprobleem heeft. Maar ook de factoren die wij overdag meemaken beïnvloed de nachtrust en een slechte nacht heeft invloed op je dag. Wanneer je slecht of tekort slaapt heb je hier last van in je dagelijks functioneren. Daarnaast beïnvloed je gevoel, denken, handelen en omgeving je nachtrust. Een slaapprobleem is daardoor een 24-uurs probleem. Chronische slapeloosheid heeft gevolgen voor je lichamelijk en geestelijke gezondheid. Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat dit kan leiden tot een verhoogde kans op hart en vaatziekten, diabetes type ll, overgewicht , alzheimer, borstkanker, chronische pijn, angst , depressie, verminderde leerprestaties en (verkeers)ongevallen. Hoog tijd dus om er iets aan te doen.

Wat werkt!

Als slaap(oefen)therapeut ben ik een specialist in het bereiken van een positieve (gedrags)verandering. Zo zul weten wat je kunt verbeteren en zul je ondervinden hoe  jij jezelf op tijd kunt ontspannen zowel mentaal als fysiek om daarmee je hersenen in de juiste sfeer te brengen om te kunnen slapen.

Je zult ervaren dat er een sterke relatie is tussen slapen, voeding en lichaamsbeweging. Maar ook dat de slaapkamer een plaats is om te slapen en zo.. en niet om te werken. Door meer zelf-bewustwording zul je merken dat je in staat bent om je gedachten te beheersen en niet dat je gedachten jou beheersen. Ook zul je inzicht krijgen welke automatische denkprocessen je de verkeerde kant opstuurt.

Samen gaan we op zoek naar jouw beste oplossingen voor jouw problemeem.

 

Een normale slaap:

Heb je minder dan 4 weken slaapproblemen dan noemen we dit nog normaal. Binnen die  4 weken zijn negatieve veranderingen merken al merkbaar.  Ook is het heel normaal dat je meerdere malen per nacht wakker wordt en daarna weer in slaap valt. In het onderstaande grafiek kun je zien hoe een normaal slaappatroon verloopt. Hierna volgen nog de 2 belangrijkste indeling van slaapproblemen namelijk het inslaapprobleem en het  doorslaapprobleem.

Kijk ook eens naar de volgende uitleg over slapen!

https://www.youtube.com/watch?v=1WjRS-TIie4

Erik Hekman Bedrijfsfysio en Oefentherapeut Erik Hekman
Neem contact op 0546-872234