Slaapproblemen?

 

Wanneer slapen niet vanzelfsprekend is

 

Wanneer je lekker geslapen hebt voel je je energieker, blijer maar ook geconcentreerder, vitaler en ben je minder vatbaar voor ziekte. Maar na  1 dag niet goed slapen voelen we ons echter al duidelijk minder. Gelukkig is dat snel hersteld door eenvoudig de volgende nacht wel goed te slapen. Maar misschien behoort jij wel bij de 30% van de mensen die  continu problemen met slapen hebben. Mogelijk dat je merkt dat je daardoor vaak minder goed functioneert.

 

Slaap bijeenkomst

Recentelijk is er een bijeenkomst geweest bij zorgaccent de Karekiet en in het Medisch Centrum Almelo waarin goed duidelijk werd aangegeven wat wel en wat niet helpt om te slapen. Deze is zeer goed ontvangen.  Naast deze introductie bijeenkomst wordt er ook de cursus gegeven met als titel:  “Wanneer slapen niet van zelfsprekend is”. Hierin  worden oorzaken benoemd en oefeningen aan de lijve ervaren en herhaald zodat deze ook thuis toe te passen zijn. Ook worden de nieuwste inzichten en ervaringen gedeeld zodat iedereen weet wat voor hem of haar effectief is.

 

De ander helpen met slapen

Herken jij jezelf als een slechte slaper of ken jij mensen die slecht slapen kom dan de cursus . Er worden “tools” aangegeven waarmee je jezelf maar ook een ander kunt helpen, in de cursus leer je hier mee werken. De tijd van het advies om schaapjes te tellen of een  nieuwe matras aan te schaffen blijkt meestal niet te werken. Ook slaappillen werken wel maar verbeteren de slaapkwaliteit echter maar beperkt. Wil je ook aan den lijve ondergaan wat helpt volg dan de 6 avonden durende cursus. De gegevens hierover vind je hieronder.

 

 Slaapoefentherapeut

Erik Hekman is slaapoefentherapeut van de praktijk Measuremens te Almelo. Hij behandeld in zijn praktijk mensen met slaapstoornissen. Hij zal je laten verbazen hoe eenvoudig het kan zijn om in slaap te vallen maar dat het voor velen moeilijk is om dit uit te voeren. Hij heeft veel ervaring met ontspanning en slaapproblemen zoals inslaap en doorslaapproblemen. Maar weet ook goed aan te geven wanneer een nader specifiek onderzoek gewenst is.

 

De cursus: Wanneer slapen niet meer vanzelfsprekend is

Locatie en wanneer:

Cursus data: “Wanneer slapen niet meer vanzelfsprekend is

Data: 8,15,22, 29  januari , 12 februari, 5 maart 2019. Tijd: 7- uur tot half- 9.

De Cursus wordt gehouden in het Medisch Centrum Almelo, Zeearend 2, Almelo

Minimale aantal deelnemers is 5 maximaal aantal is 10 personen

De kosten voor de Cursus:

Voor intake gesprek van 30 min, 6 uren slaaptherapie, digitale informatie en slaapmetingen is dit 140 euro.  Dit is per sessie nog geen 24 euro  per keer! Het totaal bedrag moet wel in een keer overgemaakt worden.

Individuele Slaapoefentherapie:

U kunt ook kiezen om individueel in behandeling te komen. Dit valt onder uw aanvullende verzekering. Hier moet u rekenen dat u minimaal 7 behandeling hier voor nodig heeft om de oefeningen goed onder de knie te krijgen. Indien u niet aanvullend bent verzekerd zijn de kosten 30 euro per sessie van 30 minuten.

 

 

 

 

Nadere informatie over slaap:

 

Als avondmens vroeg opstaan is ongezond, dit doe je eraan!

uit rtlnieuws.nl

Avondmensen zullen niet snel uit bed springen als de wekker gaat. En dat is vervelend, want daar hebben ze hun hele leven last van. Of je een ochtend- of avondmens bent is genetisch bepaald.

“De hele maatschappij is ingericht op ochtendmensen”, zegt Ticia Luengo Hendriks van Platform Betere Tijden. Ze pleit voor meer begrip voor avondmensen en voor flexibelere werktijden. “Steeds meer onderzoek wijst uit dat het voor avondmensen ongezond is om zich aan het ritme van ochtendmensen te houden.”

Genetisch bepaald

Want wie een avondmens is, heeft een ander natuurlijk ritme dan ochtendmensen, legt hoogleraar chronobiologie en gezondheid Bert van der Horst uit. “Of je een avondmens of ochtendmens bent, wordt onder andere bepaald door de snelheid waarmee je biologische klok tikt, en dat is genetisch bepaald. Het kan voor avondmensen erg moeilijk zijn om zich aan het ritme van een ochtendmens aan te houden.”

Het is voor hen zelfs zo moeilijk dat ze last kunnen krijgen van een ‘sociale jetlag’ als ze de hele week door om 9 uur ’s ochtends op hun werk moeten verschijnen. Van der Horst: “Avondmensen krijgen pas laat behoefte aan slaap. Als ze voor hun werk wel vroeg op moeten staan, slapen ze dus te weinig en moeten ze dat slaaptekort in het weekend inhalen. Zij leven dus niet synchroon met hun lichaamsklok. Het wordt steeds duidelijker dat deze manier van leven ongezond is.”

 

“Avondmensen hebben een hoger risico op diabetes type 2. Ze zijn ook geneigd om meer alcohol te drinken dan ochtendmensen, roken vaker en eten vaak ongezond”, zegt Luengo Hendriks. “Dat komt doordat je andere dingen eet en minder verantwoorde beslissingen neemt als je moe bent.”

“Maar er is ook steeds meer bewijs dat je lichaam op een andere manier met eten omgaat als je het op de verkeerde momenten eet.” Als avondmensen vroeg opstaan en ontbijten zonder dat ze honger hebben, bouwen ze mogelijk meer vet op.

Spelen met licht

Goed, genoeg redenen dus om een ochtendmens te willen zijn. Maar hoe kun je dat worden? “Je kunt je biologische klok niet veranderen”, zegt Van der Horst. “Als je een avondmens bent, kun je geen ochtendmens worden. Je kunt wel je biologische klok voor de gek houden.”

Dat doe je door veel met licht te spelen. “Als je je als avondmens aan het ritme van een ochtendmens moet houden, kun je er het beste voor zorgen dat je ’s avonds wegblijft van blauw licht. Dus niet teveel met je telefoon bezig zijn, en desnoods een zonnebril dragen.”

Als je wekker gaat, kun je het beste gelijk veel licht tot je nemen. “Door ’s ochtends bijvoorbeeld een rondje te hardlopen, als het al licht is. Of door binnen gelijk alle lampen aan te zetten. De vraag is hoe efficiënt het is, maar vooralsnog is dit de beste manier om je biologische klok te verschuiven. Nog makkelijker zou zijn om een beroep te kiezen dat bij jouw dag- en nachtritme past.”

Dit doet je lichaam als je slaapt:

Slapen lijkt zo normaal. Maar na een nacht niet goed geslapen te hebben ervaren we al de negatieve gevolgen.  Heeft u blijvende slaapproblemen dan behoort u mogelijk bij een van de 1,5 miljoen Nederlanders met klachten door een slaaptekort. Er zijn vele redenen waardoor iemand niet kan slapen denk daarbij aan piekeren, malen en woelen maar ook pijn, onrustige benen of (verkeerd) medicijn gebruik. De gevolgen kunnen  zowel op korte als op lange termijn merkbaar zijn.  Nee te weinig slaap went nooit en is bewezen ongezond.

Herstel

Het nu van slapen is om te herstellen. Vooral onze hersenen hebben herstel nodig. Door al dat denken ontstaat er een (afval)stof die ons uiteindelijk dwingt om te gaan slapen. Deze stof wordt gedurende de nacht afgebroken waardoor wij de volgende dag weer goed kunnen functioneren. Je hoort dan ook de volgende dag verkwikt wakker te worden.

Afwijkend

Wanneer het herstel over langere tijd niet plaats vindt heeft dit vele negatieve effecten. Enkele korte termijn effecten herkennen we allemaal maar er zijn ook vele lange termijn effecten. Mogelijk herkent u de volgende klachten:

  • vermoeidheid vooral in de ochtend
  • tegen de dag opzien
  • verminderde allertheid,
  • denkvermogen en
  • slechte concentratie.
  • Doemdenken
  • verlaagd libido(zin in sex)
  • hartkloppingen/hoge bloeddruk
  • verlaagde weerstand
  • gewichtstoename

We onderscheiden verschillende slaapproblemen:

  • Inslaapprobleem
  • Doorslaapprobleem
  • Te vroeg wakker worden

De Oplossing:

Door een gedegen opleiding tot slaapoefentherapeut ben ik in staat om het slaappatroon te onderzoeken en de oorzaken en patronen in kaart te brengen. In overleg met u wordt dan gekozen voor de beste aanpak. Een goede nachtrust komt dan binnen handbereik wanneer u de combinatie van gedrag, gevoelens en gedachten weer op de rit zet. Hierdoor kunnen de meeste slaapstoornissen aangepakt worden. Meld u zich aan. Neem de juiste maatregelen met Measuremens.

 

xxxxxxxxxxxxxxx

Heb je (blijvende) moeite met inslapen, doorslapen, wordt je te vroeg wakker of combinaties hiervan? Heeft u als gevolg van uw slaapprobleem vermoeidheidsklachten, overmatige slaperigheid, concentratieproblemen, vergeetachtigheid, een kort lontje of leidt u aan doemdenken en piekeren? Of merk je dat je gevoeliger wordt voor angsten, (chronische) pijnklachen,  depressies en dikker worden?  De bovenstaande problemen kan met slaapoefentherapie worden verminderd of opgelost worden!

Hoe werkt dit?

De dag beïnvloed de nachtrust en een slechte nacht heeft invloed op je dag. Wanneer je slecht of tekort slaapt heb je hier last van in je dagelijks functioneren. Daarnaast beïnvloed je gevoel, denken, handelen en omgeving je nachtrust. Een slaapprobleem is daardoor een 24-uurs probleem. Chronische slapeloosheid heeft gevolgen voor je lichamelijk en geestelijke gezondheid. Wetenschappelijk onderzoek bewijst dat het leidt tot een verhoogde kans op hart en vaatziekten, diabetes type ll, overgewicht , alzheimer, borstkanker, chronische pijn, angst , depressie, verminderde leerprestaties en (verkeers)ongevallen. Hoog tijd dus om er iets aan te doen.

 

Wat werkt wel!

Een slaap(oefen)therapeut is een specialist in het bereiken van een positieve (gedrags)verandering. Zo zul je ondervinden hoe  jij jezelf kunt ontspannen zowel mentaal als fysiek. Om daarmee je hersenen in de juiste sfeer te brengen om te kunnen slapen.

Ook zul je ervaren dat er een sterke relatie is tussen slapen, voeding en lichaamsbeweging. Maar ook dat de slaapkamer een plaats is om te slapen en zo.. en niet om te werken. Door meer zelfbewustwording zult je merken dat je in staat bent om je gedachten te beheersen en niet dat je gedachten jou beheersen. Ook zul je inzicht krijgen welke automatische denkprocessen je de verkeerde kant opstuurt.

Samen met mij gaan we op zoek naar jouw beste oplossingen en gaan we niet opzoek naar jouw problemen.

 

Een weetje:

Overmatige beeldschermgebruik benadeelt uw nachtrust

1 op de 4 mensen slaapt slecht, 12% gebruikt slaapmedicatie

Chronische pijn en slapeloosheid hangen nauw samen

Slaapmedicatie is minder effectief dan gedrags-verbetering door cognitieve therapie.

 



Ga terug naar het overzicht